Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...

Fraud Sahtecilik Çözümleri Nelerdir?

Fraud Sahtecilik Çözümleri nedir demeden önce fraud ne anlama geliyor açıklayalım. Fraud kelimesi Türkçede sahtecilik anlamına gelir.

Fraud Sahtecilik ÇözümleriFraud, e-ticarette sahte, çalıntı kredi kartı kullanmak suretiyle veya kredi kartı bilgilerinizin kopyalanarak kullanılması ile yapılan online alış-verişlerdir.E-ticaret yapan işletmelerin en sık karşılaştığı bir durum olan fraud da, işletmeler harcama itirazını karşılama yükümlülüğü (chargeback) riskiyle karşı karşıya kalıyorlar. İşletmelerin fraud’la başa çıkması ve bu riskleri en aza indirmesi amacıyla fraud kontrol kavramı ortaya çıkıyor. Fraud kontrolü işletmelerin gelen bir online siparişi çeşitli yöntemlerle önceden değerlendirerek, fraud’u önleme amaçlı yaptıkları işlemlerdir. Fraud’u önleme amaçlı yapılan işlemlerden birisi; 3D Secure sisteminin kullanılmasıdır. 3D Secure sisteminde; belli bir miktarın üzerinde olan siparişlerde bankadan, siparişi veren kişinin kart ve kullanıcı bilgilerinin onayı alınır. Şüphelendiğiniz bir sipariş varsa; telefon açarak, sipariş veren işinin o işletme ile daha önceden yapmış olduğu online alışverişler kontrol edilip ve daha önce yaptığı alışverişlerine bakılarak, hangi sıklıkla, ne kadar alışveriş yaptığı gibi bilgilerinin tutulduğu kullanıcı kayıtları incelenir. Yapılan incelemeler sonunda yapılmış olan alışverişte bir anormallik var mı kontrol ediliyor. Kullanıcılara göre beyaz/kara liste oluşturulması ya da ürünlerin mutlaka adrese teslim edilmesi gibi önlemler kullanılmaktadır.

Fraud Sahtecilik’ne Karşı Korunmanın Basit Kuralları

Fraud Sahtecilik oranını bazı basit yöntemlerle azaltabilirsiniz.

  • Güvenlik Kodu (CVV/CVC2) kontrolü yaparak.
  • Sorun yaşamış ya da sahte işlemler olan bilgileri bir dosyada tutulmalıdır.
  • Kredi kartları ile yapılan bir dolandırıcılık olduğunda konuyu sektördeki diğer sanal mağazalar, banka ve polise bildirilmesi gerekir.
  • Mal veya hizmetin tesliminde mutlaka kredi kartı ibrazının istenmesi ve kredi kartı bilgilerin önceden düzenlenmiş olan faturanın üstüne nüfus cüzdanı seri numarasıyla beraber kaydedilmesi ve müşterinin imzasının alınması gerekir.
  • Siparişiniz geldikten sonra, siparişi gönderen adresin sahte mi gerçek mi olduğunu kontrol edilmelidir. Bunun için Adres satırının başına “www” yazıp kontrol edilmelidir.
  • Uluslararası yapılan siparişler de ise siparişin verildiği ülke ve yerle ilgili olarak bankadan temin edilecek bilgilerin ışıdığında kartın çıkarıldığı ülke adı ve kartı çıkarıldığı banka adı gibi hayati önem taşıyan bilgileri siparişin gönderimi yapılmadan önce mutlaka öğrenilmelidir.
  • Yapılan siparişin Mal veya hizmet fark etmez geçerli bir IP numarası üzerinden yapılıp yapılmadığının kontrol edilmesi, domain(alan adı) adresinin tespit edilmesi ve internet cafe ve free user`lar vb. gibi IP numarasının belirlenemeyen siparişlerde de bankadan detaylı bilgi istenmelidir.
  • Bedava email veren servislerin emailini kullanan kişilere dikkat edilmelidir.
  • Sitede alınan bilgilerin telefonla teyit edilmesi gerekir.
  • Siteye üyelik sistemi getirilmeli ve fraud yaptığı tespit edilen üyelerin hesapları iptal edilmelidir.
  • Kredi kartının hangi bankaya ait olduğunu öğrenmek veya Sanal eft pos terminal yazılımı  içerisinden kontrol edilmesi gerekir.
  • Siparişi veren kişinin telefon numarasını ve adını Telekom’dan araştırılmalıdır.
  • Vergi numarası, baba-anne adı, doğum yeri-tarihi bilgilerinin Gelirler Genel Müdürlüğü sitesinden mutlaka araştırılması gerekir.
  • Her alışverişte mutlaka kredi kartı numarasının tekrar girilmesini istenmelidir.
  • Kart numarası ve kartın son kullanma tarihiyle ilgili 2 den fazla hatalı giriş yapılan kart bloke edilmelidir.
  • Alışverişin hemen tamamlanmaması ya da arka arkaya verilen siparişlerin mutlaka takip edilmelidir.
  • Birden fazla üyenin aynı kredi kartını kullanması önlenmesi gerekir.
  • Günlük adet ya da hacim bazında sınırlandırmalar getirilmelidir. Gerekiyorsa müşteri kotası konulmalıdır.

Fraud Sahtecilik Ödeme Sistemleri Neden Önemli?

e-ticaret; yıllardır yapılagelen ticaretin internet üstünde, elektronik olarak yapılan halinedir. Türkiye’deki e-ticaret hacmi tartışma konusu olsa da, her yıl % 30-40 oranında büyüdüğü ortadadır. BKM kayıtlarına göre MO/TO işlemleri hariç internet üzerinden yapılan kartlı ödeme tutarları şu şekildedir:

2012 yılı 1. çeyreğinin sonunda 5.78 milyar TL
2013 yılı 1. çeyreğinin sonunda 7.99 milyar TL (% 38,2 YOY artış)
2014 yılı 1. çeyreğinin sonundaysa 10.04 milyar TL (% 25,7 YOY artış)

e-ticaret ekosistemi sürekli büyüdükçe beraberinde alt ekosistemleri oluşturur. Perakendeye özel e-lojistik çözümleri, ödeme sistemleri, ekosisteme en güzel örnek Software as a Service (SaaS) modelindeki bulut çözümleridir. Elektronik ticarette muhakkak internet üzerinden bir ödeme yapılması gerektiğinden e-ticaretle birlikte ödeme sistemleri de alt ekosistem olarak büyümektedir. Dünya geneline bakıldığında ödeme sistemleri e-ticaretle birlikte büyümüştür.

Mesela;  Amazon’un Amazon Payments’ı,  ebay’in PayPal’ıAlibaba’nın Alipay’i, Groupon’un Breadcrumb’ı gibi.
Türkiye’deyse ödeme sistemlerine bankalar ve telko şirketleri öncülük yapıyor.
Mesela; Bankalar arası Kart Merkezi’nin BKM Express’i, İş Bankası’nın Parakod uygulaması, Garanti Bankası iGaranti uygulaması, Denizbank fastPay uygulaması, Türkcell’in Turkcell Cüzdan uygulaması, Vodafone’dan Cep Cüzdan uygulaması, TTNET & Avea’dan Mobilexpress uygulaması bunlara örnektir.
SMS bazlı ödeme sistemleri, mobil cüzdan çözümleri, online/dijital cüzdan çözümleri vb. sektörde faaliyeti olan birçok firma bulunuyor.
Özellikle teknolojinin içine doğan gençler için; internet üzerinden alışveriş, kartlı ödeme sistemleri, akıllı kart  ve dijital içerik tüketimi vb. gibi konular için herhangi bir bariyer ve çekinceleri yok. Gençler için bu teknolojilerin evdeki musluktan farkı yok, onlar için her şey sıradandır.

Fraud (sahtecilik) karşıtı bir şirket kültürünü destekleyen şirketler:

Yukarıda anlatılan noktalar önemli ancak firmaların fraud-karşıtı kültüre sahip olmaları bu fikre destek vermeleri gerekir. Bu ortam, çalışanların misilleme korkusu olmadan fraud’u raporlamaya teşvik edildiği, çalışanların sorumluluklarını yerine getirdiği, çalışanların fraud’u tespit etmek için nereye bakmaları gerektiği ve fraud ile ilgili son gelişmeleri fraud-karşıtı eğitimlerin yapıldığı bir ortamdır.

Firmaların bu aşamalardan birkaçını takip etmesi yani fraud’u engellemek, araştırmak ve tespit etmek için bütünsel bir yaklaşıma sahip olurlar ise, risklerini önemli ölçüde azaltır ve doğrudan gelirlerini koruyabilirler. Böyle bir Yaklaşımın çalışanlar, yönetim, yatırımcılar ve yasa düzenleyiciler yararına olan, pozitif bir kültür yaratır.

 

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...

1 Yorum Yapıldı:

Yorum Yapın:

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir